In de praktijk

Marietje is 7 jaar wanneer haar opa komt te overlijden. Zij heeft het hier nogal moeilijk mee. Haar ouders zien in het gedrag van Marietje dat zij worstelt met gevoelens en emoties. Marietje vertelt dit ook soms aan haar ouders. Ze vertelt dan boos te zijn of verdrietig. Maar kennelijk komt het heel anders binnen dan dat zij daadwerkelijk bedoeld. De ouders van Marietje proberen te communiceren over het overlijden van opa, maar het lukt hen niet goed om het juiste gesprek te voeren. Zij lijken er maar niet achter te kunnen komen welke gevoelens en emoties nu het gevolg zijn van het overlijden van haar opa. Ondanks dat haar ouders steeds vertellen dat gevoelens en emoties er mogen zijn en alles, is dit niet wat helpt. Marietje wordt alsmaar bozer en zondert steeds meer af voor het gesprek dat haar ouders met haar proberen te voeren. Het lijkt alsof de ouders van Marietje niet goed begrijpen wat Marietje nu eigenlijk probeert te zeggen.

Een gesprek voeren met kinderen is een hele kunst. Het meest belangrijke is om hen serieus te nemen, op een juiste wijze te benaderen in de communicatie en indien nodig helpen met het vinden van de woorden omdat ze deze zelf nog niet vinden kunnen.

Kijkend naar de casus van Marietje, lijkt het alsof de ouders van Marietje juist met dit laatste vooral moeite hebben. Ondanks doorvragen, lijken ze er maar niet achter te kunnen komen welke gevoelens en emoties nu het gevolg zijn van het overlijden van haar opa. Voor Marietje geeft dit een gevoel van niet gezien, niet gehoord en niet erkend worden. Onbegrip vooral, waardoor zij steeds bozer wordt en zich uiteindelijk dus meer en meer afzondert.

Gesprekken voeren met kinderen een hele kunst inderdaad. Juist daarom verlopen de gesprekken tussen kinderen en volwassenen vaak zo moeizaam. En dit kan toch echt wel anders. Volwassenen zouden wat minder ervan uit mogen gaan dat kinderen onvolwaardige gesprekspartners zijn. Het tegendeel is namelijk geheel anders. Kinderen zijn nog ontzettend puur en daardoor in feite intelligenter dan een volwassene vaak is.

Communiceer op het niveau van het kind

Tips voor de ouders van Marietje die zouden kunnen helpen om de gevoelens en emoties beter te begrijpen zouden kunnen zijn dat zij in plaats van doorvragen, Marietje vooral zelf laten vertellen over wat er speelt. Ouders horen vooral niet te forceren, maar ruimte te geven om op een eigen moment te komen. Wanneer Marietje dan zou willen praten, kunnen ouders vragen stellen op het moment dat er iets onduidelijk is voor hen. Door Marietje zelf uit te laten leggen wat er speelt en niet te gaan interpreteren, wordt de regie van het gesprek bij Marietje gelegd, zij wordt gezien als een volwaardige gesprekspartner en zal mogelijk duidelijker kunnen gaan aangeven wat zij nu precies bedoelt.

Aanvullingen

 je nog tips en tops betreft deze tip? Laat het dan vooral weten in een reactie. Mis je nog informatie die je graag zou willen lezen bij deze tip, laat het dan ook weten in een reactie. Heb je zelf nog verdere aanvullingen, lees ik deze ook graag in een reactie. Ik ben benieuwd naar jullie mening betreft dit stukje.