Verlieservaringen

Wie ben ik?

‘Ik ben Jennifer Weerman, geboren in 1983 in Hilversum.’

Nooit geweten dat je als mens zijnde met zoveel verlieservaringen te maken kan krijgen, en toch. Al op vroege leeftijd raakte ik bekend met de verschillende vormen van verlies en rouw waarmee je in aanraking kunt komen; waaronder het verlies van dierbaren door overlijden, de meest ingrijpende vorm van verlies om door te maken. Een vorm die veelal vraagt om een zeer intensief proces van rouw die alle kanten op kan gaan.

Op latere leeftijd kon ik daar ook nog , verlies van identiteit door pesten, verlies van omgeving door verhuizing en verlies van gezondheid en daardoor werk aan toevoegen. Doordat ik al jong met deze verschillende vormen van verlies en rouw te maken kreeg, bemerkte ik ook al vrij snel de impact en de gevolgen horend bij verlies en rouw.

Verlieservaringen, foto gemaakt door Vincent Brons

Wie ben ik verder? 

Ik ben de tweede in de rij van vier kinderen. Ik was net zes jaar toen mijn moeder tegen het einde zat van een zwangerschap van een tweeling, toen zij te maken kreeg met een ontsteking. Deze resulteerde in een bloedvergiftiging, wat ertoe leidde dat de tweeling kort voor de uitgerekende datum dood ter wereld kwam. Mijn moeder raakte hierdoor in een depressie en mijn vader verdrong dit gebeuren door meer te gaan werken. Ik als zes jarige nam onbewust de zorgtaken over van mijn moeder voor mijn twee jongere zusjes. Een reactie na een verlieservaring die men ook wel ‘rolovername’ noemt.

Onbewust triggerde deze gebeurtenis in mij ook mijn manier van denken en doen. Ik gedroeg mij in één keer vele malen volwassener dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten deden, waardoor ik niet of nauwelijks meer de aansluiting kon vinden met hen. Al snel begon uitsluiting door leeftijdsgenootjes, en dit werd steeds intenser.

Wie ben ik door door deze verschillende verlieservaringen? 

Gezien mijn jonge leeftijd kon ik veel gevoelens en emoties waar ik mee te maken kreeg niet plaatsen. Daarbij kwam tevens dat er niet of nauwelijks gesproken werd over hetgeen wat was gebeurd. Er was dan ook niemand tot wie ik me wenden kon om dat te delen waar ik mee zat. Dit had impact en gevolgen voor mijn verdere leven, iets waar ik toen nog niet bewust van was.

Concentratieverlies, me in mezelf terugtrekken en mezelf ouder voordoen dan dat ik in werkelijkheid was, waren de gevolgen waar ik bijna dagelijks last van had. Zelfs toen ik ouder was kon ik nog op bepaalde momenten moeite hebben met het uiten van mijn gevoelens en emoties. De grootste impact is wellicht wel het wegstoppen van gevoelens en emoties op het moment dat er iets speelt in mijn leven wat heftig kan zijn. Het lijkt dan bijna veiliger te voelen om het er niet over te hebben, om het weg te stoppen, dan om het er wel over te hebben.

Wat hebben de verschillende verlieservaringen mij opgebracht?

De positieve kant die deze verschillende verlieservaringen meebrachten, is dat ik gefascineerd raakte in het onderwerp verlies en rouw, waardoor ik na ging denken wat ik zou kunnen betekenen voor jeugdigen in soortgelijke situaties. Ik wist vrij zeker dat ik mijn ervaringen en mijn kennis wilde delen met professionals. Ik wist tevens vrij zeker dat ik hen wilde voorzien van handvatten zodat zij jeugdigen zouden kunnen ondersteunen voor, tijdens en na verschillende verlieservaringen.

Tijdens mijn studieperiode voor het middelbaar beroepsonderwijs, legde ik de focus op verdieping op verlies en rouw bij jeugdigen. Ik leerde hierdoor steeds meer begrijpen hoeveel impact het eigenlijk had op jeugdigen wanneer men niet praat over gevoelens en emoties ten gevolge van een verlies. Dit traject maakte dat er bij mij van alles loskwam, waardoor ik tevens mijn eigen gevoelens en emoties waar ik al jaren mee rondliep eindelijk makkelijker kon plaatsen. Mijn ervaringen heb ik gebruikt om mijn eindscriptie Rouwverwerking bij kinderen‘ te kunnen schrijven, om vervolgens een workshop in het teken van verlies en rouw op te kunnen stellen in het kader van mijn eindopdracht voor de afronding van mijn middelbare schooltijd.

En met de afronding van mijn middelbare schooltijd zijn toen eigenlijk ook de eerste stappen gezet voor de start van mijn eigen praktijk voor verlies- en rouwbegeleiding zoals deze nu draait. 

Mijn missie in de praktijk

In mijn praktijk Van Rups tot Vlinder kan ik alles kwijt wat ik heb geleerd tijdens mijn studies, maar niet in de laatste plaats mijn eigen verlieservaringen. Middels ondersteuning, workshops lezingen en diverse (online) trainingen reik ik professionals inzichten en praktische handvatten aan om de jeugdigen te kunnen helpen omgaan met verlies en rouw voor, tijdens en na verschillende verlieservaringen.

De professionals, plukken de vruchten van mijn levenservaring en de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studies. Zij leren hoe jeugdigen ondersteund en begeleid kunnen worden bij het (her)ontdekken van de eigen sterke kwaliteiten die zij reeds bezitten, zodat de jeugdige kan uitvliegen als de krachtige vlinder die diep in hen verborgen zit.

Ik leer de professionals om iedere jeugdige te zien als een rups in ontwikkeling, wanneer er teveel belastende ervaringen op hun pad komen, is naar buiten treden niet gemakkelijk. Het liefst trekken zij zichzelf dan terug in een eigen en veilige cocon. Van de buitenwereld willen zij op die momenten niets weten wat heel begrijpelijk is. Hoe mooi als je van betekenis kan zijn, en kan ondersteunen of begeleiden om uit de cocon te komen of als krachtige vlinder de wereld in te gaan?

  • ROC Midden Nederland; Sociaal Pedagogisch Medewerkster niveau 3, richting leidster kinderopvang (2006).
  • ROC Amsterdam; Sociaal Pedagogisch Medewerkster niveau 4, richting activiteitenbegeleidster (2009).
  • Intence opleidingen; Korte opleiding Creatief Coachen (2016).
  • AVG Utrecht (Academie Voor Geesteswetenschappen); Opleiding verlies-,  rouw- en stervensbegeleiding (2018).
  • AVG Utrecht (Academie voor Geesteswetenschappen): Opleiding Geestelijk Begeleider (2023).
  • NTI; HBO Bachelor Pedagogiek (Maart 2024). 
  • Open Universiteit; WO Bachelor Psychologie gestart september 2024.
  • Helpende hand Coaching; Eéndaagse NLP Wandelcoach Trainingsdag (2016).
  • Heppie!? Kinderen&Emoties; Train de Trainer ‘Kinderen&Emoties (2016).
  • Traumaverwerking en EMDR (2016).
  • Prevent Coach; Train de trainer ‘Rouw en verlies bij kinderen’ (2017).
  • Slapende honden? Wakker maken! Een training over traumazorg (2019).
  • Luisteren met ruimte, een training over zingevingsvragen (2022).
  • Kindercoaching Laudius (2016).
  • Kinderpsychologie Laudius (2016).
  • Stervensbegeleiding Laudius (2016).
  • Rouwverwerking Laudius (2017).
  • Traumacoaching Sorag (2018-2019).
  • Creatieve Therapie (2022).
  • Social Work (2023).
  • Toegepaste Psychologie, afronding verwacht december 2024.
  • Handpop.nl; Spelen met handpoppen (2014)
  • Handpop.nl; Werken met handpoppen binnen de hulpverlening (2015)
  • Levend verlies (2017).
  • Traumasensitief werken (2018).
  • Begrijpend leven (2023).